Blog Risk en Compliance Congres 2018

4 juli 2018

De wereld om ons heen verandert sneller en ingrijpender dan dat wij ons realiseren. Op het Compliance en Riskcongres 2018 vertelden verschillende sprekers hun visie over deze veranderende wereld. Enkele vragen die aan bod kwamen: ‘Hoe zorg je ervoor dat je als organisatie relevant kan blijven?’ ‘En hoe zorg je dat je als compliance en riskmanager het meeste impact bereikt?’

De omwenteling

Jan Rotmans is wetenschapper en activist, en noemt zichzelf ook wel ‘scientivist’. Volgens Rotmans leven we in een verandering van tijdperk, waarin de economie en samenleving transformeert. Hij noemt dit ook wel ‘de omwenteling’ Wat betekent deze transformatie nu voor organisaties? En hoe anticipeer je hierop?

Organisaties moeten in staat zijn om voortdurend in te spelen op veranderingen van buiten. Volgens Rotmans zijn het niet de grootse en slimste organisaties die overleven, maar de meest wendbare. De tijd, waarin we leven, vraagt ook om een andere type organisatie.  Ook voor de financiële sector verandert het een en ander. Twee slides uit de presentatie van Rotmans weten dit goed samen te vatten. De klant is leidend en dient volledig gefaciliteerd te worden. Daarnaast dient de klant volledig te begrijpen wat je doet, transparantie is hierin het sleutelwoord. En eenvoud in plaats van complexiteit. Een quote van Confucius helpt hierbij: ‘Ik hoor en ik vergeet. Ik zie en ik onthoud. Ik doe en ik begrijp.’ Als je wilt dat de klant je begrijpt en je advies opvolgt dan zal je het samen moeten doen, co-creatie daar draait het om.

undefined

undefined

 

Appreciative riskmanagement

Arthur Izeboud, directeur Riskjourney, heeft in een interactieve workshop op het Compliance en Riskcongres 2018 stilgestaan op waarderend auditen, oftewel ‘appreciative inquiry’. Riskjourney heeft namelijk ‘appreciative inquiry’ toegevoegd aan de ‘toolbox’ van de riskprofessional om zo meer impact te bereiken. De meeste organisaties focussen primair op wat er verkeerd gaat en als je verwacht dat iets een negatief effect zal hebben wordt dat een ‘self fulfilling prophecy’. De aanwezigen op de workshop waren het er allemaal mee eens dat hun organisatie zich vooral focust op de probleembenadering.

undefined

undefined

‘Appreciative Inquiry’ is een filosofie en die op een ander manier naar de wereld kijkt. In plaats van kijken vanuit de probleemanalyse, wordt de blik gericht de toekomst, op wat wél werkt. Het is een positieve filosofie, waarin het glas halfvol is en niet halfleeg. De focus ligt op wat gaat er goed en welke positieve elementen benut kunnen worden voor de toekomst. Deze nieuwe benadering inspireert tot beweging en actie en hiermee kan je als professional je organisatie helpen wendbaar te zijn.

 

 

Delen