Aan de andere kant van de tafel

5 november 2018

Nick Konings

Het doel van deze blog is om mijn ervaringen over het eerste jaar bij Vanberkel Professionals te delen. Ik ga ook in op mijn beweegredenen om de accountancy te verlaten. Vanberkel Professionals: reden overstap en ervaringen

Na mijn VWO-diploma ben ik een deeltijdopleiding bij Nyenrode gaan volgen, dit in combinatie met vier dagen werken bij een accountantskantoor in Breda. Een pittige combinatie, namelijk een baan waarbij van je verwacht wordt dat je veel uren werkt en een opleiding die ook de nodige studie uren vergt. Daarnaast heb je ook je hobby’s, vrienden en sport nog.

In de accountancy heb ik veel gemeenten en gemeenschappelijke regelingen mogen controleren waar ik veel van heb mogen leren. Het is mooi om de kennis die je op school opdoet in de praktijk te brengen op je werk. Echter na een aantal jaar kwam ik erachter dat ik mijn plezier verloor in mijn werk, door steeds weer dezelfde controlewerkzaamheden bij klanten uit te voeren. In de tussentijd was ik benaderd door een collega van Vanberkel Professionals die me vroeg om eens vrijblijvend langs te komen. Dit gesprek sprak me erg aan en vervolgens heeft een leuk en informeel gesprek met directeur Bob van Berkel me overtuigd. Een van de redenen om niet over te stappen was omdat ik leuke collega’s had bij mijn vorige werkgever, maar door het gesprek met Bob van Berkel kwam ik erachter dat Vanberkel Professionals misschien een nog wel veel leukere club met collega’s zou kunnen zijn. Ik werd niet teleurgesteld!

Dit blijkt ook uit ons (anonieme) medewerkers tevredenheid onderzoek (MTO). Het gemiddelde landelijke cijfer van werkgeluk is een 7,3 terwijl dat bij Vanberkel een 7,4 is. Daarnaast vond ik een belangrijke pijler de werkdruk. Onder het MTO blijkt dat 5% van de medewerkers van Vanberkel de druk als te hoog ervaart, terwijl dit landelijk op 15% ligt. Het is bij Vanberkel dan ook geen streven om overuren te maken, als het ook binnen de normale werktijd kan. Daarnaast vind ik, zoals reeds aangegeven, de binding met collega’s van belang. Bij mijn ene opdracht werk ik zonder Vanberkel collega’s en bij mijn andere opdracht werk ik samen met 2 Vanberkel collega’s. Toch blijf je een goede band houden met je overige collega’s door de maandelijkse (vaak informele) uitjes.

Voor meer informatie (bijvoorbeeld leuke filmpjes van collega’s), zie de websites: https://www.vbprofs.nl/ en https://werkenbijvbprofs.nl/

Professional op de opdracht

Mijn eerste opdracht betrof het bij te springen op de debiteurenadministratie, de liquiditeitsprognose bijwerken en de specificaties van de balans controleren. Al snel blijkt dat de klant mij, vanwege mijn accountantservaring, wil inzetten voor het jaarrekeningtraject en als aanspreekpunt voor de accountant.

In mijn 5-jarige periode in de accountancy vroegen we alle stukken op door een PBC -lijst (Prepared-by-client). Wanneer de klant dan niet alle stukken had verzameld, baalden we natuurlijk, want dan liep heel de planning, die toch al strak was, in de soep. Nu ik aan de andere kant van de tafel zit, blijkt het wel hoeveel werk het is. Al met al is het wel heel erg leuk om de klant te helpen in het jaarrekeningtraject! De jaarrekeningcontrole is inmiddels afgerond en om te vieren dat de jaarrekening met een goedkeurende controleverklaring is afgewikkeld vierden we dit met een gezellig etentje!

Ontwikkeling

De competenties waar ik me het meest op heb ontwikkeld zijn: samenwerken, klantgerichtheid en netwerkvaardigheid. Op persoonlijk vlak heb ik me erg ontwikkeld, ik heb geleerd om klantgerichter te werk te gaan, beter samen te werken en efficiënter te werken. Je werkt nu namelijk fulltime bij 1 organisatie, in plaats van dat je elke week een nieuwe klant controleert in de accountancy en steeds een gelijksoortig dossier opbouwt. Het voordeel van je volledig te kunnen richten op 1 klant is dat je meer tijd hebt om de klant en de organisatie beter leert kennen. Je kunt je focussen op wat goed gaat, maar toch ook zeker op hetgeen wat beter kan. Daarnaast is het leuk en leerzaam om eens aan de andere kant van de tafel gezeten te hebben en heb ik ook nog eens kennis gemaakt met een nieuwe branche (Jeugdzorg). Ik ben blij dat ik achteraf gekozen heb voor een volgende stap in mijn nog prille loopbaan!

Spreekt mijn verhaal je aan en ben je benieuwd naar mijn overige ervaringen? Ik sta altijd open om een bakje koffie te drinken en nader kennis te maken om over mijn overstap te praten.

Nick Konings is sinds 2017 interim professional bij Vanberkel Professionals in Zoetermeer. Voor zijn overstap was hij 5 jaar werkzaam bij een midden-groot accountantskantoor.

Delen