Mijn eerste maand als Interim Professional

4 april 2019

Per 1 maart is Arjan Meerkerk gestart als interim professional bij Vanberkel Professionals. In deze blog blikt hij terug op de eerste maand én kijkt vooruit naar het komende jaar.

“Een warm welkom!” Die woorden typeren voor mij de manier waarop ik bij Vanberkel ben ontvangen en gestart. De eerste gesprekken waarin ik dat ervaar dateren alweer van oktober vorig jaar. Ik heb als eerste een kennismakingsgesprek met HR-manager Jojanneke en business director Eric. Daarin voel ik me gelijk op m’n gemak. Een thuisgevoel, een “klik”. En dat vind ik van cruciaal belang om mij te verbinden aan een organisatie. Het tweede gesprek met directeur Bob en Resource Manager Buket wordt al snel daarna gepland. We herkennen in elkaar de drive om een bijdrage te leveren aan de brede publieke sector. In mijn geval vanuit de rol van controller.

Vanberkel: een moderne tribe?

En zo start ik enkele maanden later als interim professional. Op vrijdag 1 maart word ik samen met collega Victor verwacht in een fotostudio in Zoetermeer. Na het maken van enkele profielfoto’s gaan we door naar het kantoor. Daar worden we door HR-collega’s Ingrid en Mariëlle wegwijs gemaakt in de diverse systemen die binnen Vanberkel in gebruik zijn. En natuurlijk krijgen we verschillende ins and outs te horen over de historie van het bedrijf en hoe de hazen vandaag de dag lopen. Want verhalen zijn veel belangrijker dan notities en beleidstukken, zoals Danielle Braun & Jitske Kramer al schreven in het prachtige boek The Corporate Tribe. 

 

Aan de slag: de eerste opdracht!

Vervolgens kan ik per woensdag 6 maart al aan de slag bij m’n eerste opdracht: de Provincie Utrecht. In de rol van financial controller mag ik de focus leggen op het domein Bedrijfsvoering. Ik wil ontzettend graag snappen hoe dat nou allemaal werkt en mezelf snel thuis voelen in de verschillende systemen die in gebruik zijn. Soms ben ik gefrustreerd dat dit niet gelijk lukt, al realiseer ik me in de autorit naar huis: “oh ja, ik moet door die befaamde leercurve heen”.

 Geholpen door behulpzame collega’s, een overdrachtsdocument en vooral veel lezen en gesprekken voeren met betrokkenen maken dat ik me na die eerste maand al helemaal thuis voel bij de Provincie. En dat helpt om het vele werk wat er gedaan moet worden op te pakken. De jaarrekeningen 2018 én 2017 zijn nog volop in bewerking, de informatie en mutaties voor de voorjaarsnota 2019 en de kadernota 2020 moeten worden aangeleverd en daarnaast is het natuurlijk in spanning afwachten wat de uitslag van de verkiezingen betekent. Een nieuwe coalitie betekent vast ook nieuwe beleidsplannen met bijbehorende financiële consequenties. We gaan het meemaken de komende maanden!

 

Business meets Control

In de laatste week van maart maak ik ook alvast een inhoudelijke avond mee onder de vlag van ‘Business meets Control’. Een ontzettend leerzame, leuke en afwisselende avond waarin ik een goed beeld krijg van de verschillende diensten die we vanuit Vanberkel aanbieden. In een strak tempo, geholpen door de kookwekker van collega Wai-Bun, ga ik mee in de wereld van verbijzonderde interne controles, waarderend onderzoeken en professionaliseringskansen, rendement op data en financieel advies. Na afloop praat ik nog even verder met enkele nieuwe collega’s en dan is het toch echt tijd om naar huis te gaan. In de auto bel ik alvast mijn vrouw om aan te geven hoe laat ik thuis ben en hoor ik mezelf zeggen: “Wow, wat een leuke collega’s en wat een mooie dingen doen ze bij Vanberkel!”

Delen