Weer een mooi jaar achter de rug bij Vanberkel Professionals!

9 augustus 2019

Interim Professional Nick Konings kijkt terug op twee mooie jaren bij Vanberkel Professionals.

Ik hoop dat jij als lezer ook zo’n mooi jaar achter de rug hebt. Toch niet? Blijft er nog iets te wensen over? Lees verder als je financieel professional bent en nadenkt over een volgende stap!

Mijn tweede jaar als interim professional kenmerkt zich door mooie ontwikkelingen, die ik in deze blog zal beschrijven. Dit is een vervolg op mijn eerdere blog: “Aan de andere kant van de tafel”, waarbij ik mijn eerste jaar heb beschreven, deze kun je lezen op: https://www.vbprofs.nl/nieuws/2018/oktober/aan-de-andere-kant-van-de-tafel/

 

Professional op de opdracht

In mijn eerste jaar ben ik erachter gekomen dat mijn keuze om detacheringsopdrachten te gaan vervullen goed uitgepakt heeft. Ik heb er een leuke opdracht bij Juzt in Breda mogen vervullen, waar ik veel heb geleerd. Maar kenmerkend aan detacheringsopdrachten is dat ze van tijdelijke aard zijn. Daarom ben ik in mei 2018 gestart bij Rijkswaterstaat om als financieel adviseur op te treden. In deze periode heeft mijn voorganger (een collega van Vanberkel, die een nieuwe opdracht had) me voor 2 maanden ingewerkt en het stokje definitief overgedragen. In de tussentijd ben ik nog verantwoordelijk geworden voor 2 extra maandrapportages.

 

Als financieel adviseur bij Rijkswaterstaat ben ik verantwoordelijk voor het tijdig en accuraat opleveren van maandrapportages. Naast deze maandrapportages bestaan mijn werkzaamheden uit het opvoeren van nieuwe bestellingen in het ERP-systeem (SAP) en het beheren/ aanvragen van nieuwe budgetten. Allereerst stel ik een concept maandrapportage op, waarbij de nieuwe maandcijfers verwerkt zijn. Vervolgens houd ik interviews bij de contractmanagers over wat de verwachte uitgaven (prognose) voor hun projecten zijn. Daarbij monitoren we alle bestellingen (juistheid en volledigheid) en bespreken we of de uitgaven in lijn liggen met de verwachting. Het continue ‘challengen’ met de klant over deze prognoses maakt het een leuke uitdaging om de maandrapportage zo exact mogelijk op te leveren. Als ik mezelf nu vergelijk met voordat ik deze opdracht had, zie ik mezelf meer als een volwaardig gesprekspartner en weet ik in te spelen op de verschillende type gesprekspartners. Bij de verschillende type gesprekspartners kun je denken aan een gesloten of een nors persoon waar je slim doorheen kunt prikken.

 

Waardering

Naast leuke opdrachten en voldoende vrijheid merk ik ook dat ik gewaardeerd word door mijn werkgever. Het is niet een cultuur van zoveel mogelijk overuren maken en weinig waardering krijgen voor het geleverde werk. Bij Vanberkel Professionals merk ik dat ik dat rekening met je gehouden wordt als persoon, en dat je niet één van de zovelen bent. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar waar je woont, zodat de potentiële nieuwe opdracht binnen een redelijke reisafstand valt. Daarnaast merk ik ook dat wanneer je goed presteert je daarvoor beloond wordt. Zo heb ik na mijn eerste jaar direct promotie gemaakt van junior interim professional naar medior interim professional.

 

Voor mij persoonlijk betekent dit (naast de financiële consequenties) veel. Promotie maken omschrijf ik als waardering krijgen vanuit de werkgever. Deze waardering uit zich in meer verantwoordelijkheden, vrijheid, het mogen begeleiden van een junior interim professional en zichtbaarheid naar je collega’s en klanten toe.

 

Persoonlijke ontwikkeling

Binnen Vanberkel Professionals werken we met een Persoonlijk Carrière Plan, waarbij je samen met de direct leidinggevende nadenkt over ontwikkeldoelstellingen, zodat je als professional maar ook als mens progressie maakt. Ik heb me gefocust op sociale vaardigheden en wat extra zaken. M.b.t. sociale vaardigheden heb ik me binnen Rijkswaterstaat gericht op mijn vele interviews, waarbij ik me als gesprekspartner heb ontwikkeld d.m.v. gesprekstechnieken. Voorbeelden daarbij zijn: je houding, toon en structuur in gesprekken. Hiervoor heb ik het boek “Beter in gesprekstechnieken” van Marike van den Berg en Yvette Molin bestudeerd en in de praktijk toegepast. Daarnaast heb ik me gericht op overige zaken zoals het uitbreiden van mijn netwerk en het oprichten en besturen van een personeelsvereniging. Bij het uitbreiden van mijn netwerk denk ik vooral aan Brabant. Samen met een aantal andere collega’s (die ook uit Brabant komen) zijn we namelijk bezig om de naam van Vanberkel Professionals (gevestigd in Zoetermeer) bekender te krijgen in Brabant. Het lijkt ons namelijk super leuk om onze eigen opdrachten te verzorgen in het mooie Brabant!

 

Spreekt mijn verhaal je aan en ben je benieuwd naar mijn overige ervaringen? Ik sta altijd open om een bakje koffie te drinken, nader kennis te maken en jouw vragen te beantwoorden over hoe werken bij Vanberkel Professionals er in de praktijk uitziet.

 

Voor meer informatie (bijvoorbeeld leuke filmpjes van collega’s), zie de websites: https://www.vbprofs.nl/ en https://werkenbijvbprofs.nl/

 

Nick Konings is sinds 2017 interim professional bij Vanberkel Professionals in Zoetermeer. Voor zijn overstap was hij 5 jaar werkzaam bij een midden-groot accountantskantoor.

 

Delen