Mijn ervaring als Interim Professional bij Vanberkel Professionals

24 januari 2020

Faoud Ishaak, deelt in zijn blog zijn ervaring als Interim Professional bij Vanberkel Professionals en de redenen waarom hij voor Vanberkel Professionals koos!

Reeds tijdens mijn HBO- studie ben ik in dienst getreden bij een gerenommeerde accountantsorganisatie, waar ik werkzaam was als assistent accountant binnen de controlepraktijk. Hier kwam ik er al gauw achter dat deze vorm van werken minder goed bij mij paste. Ik had immers niet het gevoel daadwerkelijk iets toe te voegen voor de klant en kreeg steeds vaker het gevoel dat de klant de accountant liever zag gaan dan komen. Op basis daarvan heb ik er destijds dan ook voor gekozen om een andere weg in te slaan en ben zodoende in 2014 gestart als Interim Professional. In deze rol heb ik diverse projectmatige opdrachten uitgevoerd op het gebied van Finance & Control. Deze opdrachten heb ik uitgevoerd bij verschillende toonaangevende organisaties, voornamelijk binnen de profitsector.

Na diverse omzwervingen ben ik in september 2019 in dienst getreden bij Vanberkel Professionals. Met mijn overstap naar Vanberkel Professionals zal ik mijn huidige kennis- en ervaring verder uitbreiden en toepassen, nu binnen de publieke sector.

Werken bij Vanberkel Professionals:
De keuze om voor Vanberkel Professionals te gaan werken is voor mij een hele bewuste keuze geweest. Niet alleen vanwege het feit dat ik mijn huidige kennis- en ervaring verder kan uitbreiden binnen de publieke sector, maar ook vanwege de zeer prettige en open bedrijfscultuur, waar zeer deskundige professionals werkzaam zijn. Binnen Vanberkel Professionals wordt veel persoonlijke aandacht gegeven aan de professionals en wordt vakinhoudelijke- en beroepsmatige ontwikkeling gestimuleerd. Zo heb ik zelf de mogelijkheden gekregen om mijn Post- Master opleiding tot Registercontroller te volgen die ik in het najaar van 2021 verwacht af te ronden.

Werken als Interim Finance Professional:
De overstap vanuit de accountancy naar de interim- wereld is voor mij een gouden greep geweest. Er zitten voor mij voornamelijk leuke aspecten aan het werken als Interim Finance Professional. Ik vind het enorm interessant om bij verschillende bedrijven in de keuken te kunnen kijken en de diverse bedrijfsculturen te ontdekken. De mogelijkheid om voor verschillende toonaangevende opdrachtgevers, diverse functies op het gebied van Finance & Control te kunnen vervullen spreekt mij enorm aan. Op deze manier vergroot ik mijn kennis, ervaring en mijn netwerk. Het werken als Interim Professional geeft mij persoonlijk ook enorm veel energie doordat ik er voldoening uit haal om klanten in hun behoeften te kunnen voorzien en daarmee echt van toegevoegde waarde voor hen te kunnen zijn.

Zoals met zoveel dingen, zijn er naast voordelen echter ook nadelen aan het werken als Interim Professional. Zelf heb ik momenteel niks te klagen, maar het kan voorkomen dat opdrachten niet of niet volledig aansluiten op de persoonlijke wensen- en ambitie. Dit kan zowel inhoudelijk het geval zijn, maar ook qua omgeving, reisafstand, bedrijf/ bedrijfscultuur van de opdrachtgever. Daarnaast kunnen opdrachten worden verlengd door de opdrachtgever, wat niet prettig is als je het niet naar je zin hebt op de betreffende opdracht.

Als Interim Professional wordt er ook veel van je gevraagd- en verwacht, doordat je niet alleen werkzaam bent voor jouw eigen werkgever, maar ook voor de opdrachtgever. De opdrachtgever verwacht dat je een probleem kunt oplossen en dat kan zeker soms een uitdaging zijn. Daarvoor “huurt hij jou immers in”. Ook kan het voorkomen dat je veel weerstand krijgt van de interne medewerkers die werkzaam zijn bij de opdrachtgever. Je bent immers een “buitenstaander” en komt wel in hun “domein”. Dit zijn situaties waar je op een professionele manier mee moet omgaan. Jij bent namelijk wel het visitekaartje van jouw werkgever en wilt jouw toegevoegde waarde uiteraard leveren! 

Wat wordt er van je verwacht als Interim Professional:
Naast je inhoudelijke deskundigheid, wordt er van je verwacht dat je representatief bent en professioneel kunt handelen. Verder wordt verwacht dat je leergierig bent, flexibel bent en zowel zelfstandig- als in teamverband kunt werken. Je moet oplossingsgericht te werk gaan en er zorg voor dragen dat je een tevreden opdrachtgever eraan overhoudt.

 

Faoud Ishaak, Interim Professional bij Vanberkel Professionals

 

Ben jij ook een Financial met ervaring binnen de publieke sector en benieuwd naar hoe Vanberkel Professionals jou kan helpen om jezelf op professioneel en persoonlijk vlak naar een hoger niveau te tillen? Neem dan snel contact op met Darah Van Der Plas-Mcgurn, Manager Werving & Selectie bij Vanberkel Professionals op: +31622911509

Delen