De relatie tussen ijsblokjes en werkgeluk

21 oktober 2020

Ik heb afgelopen weekend twee minuten in een ijsbad gelegen (dat is, net als de revival van de ‘80s, kennelijk één van de hypes van dit moment). Waarom? Tja, dat vraag ik mijzelf ook nog steeds af want écht fijn kan ik het toch niet noemen.

Een reden is dat het gezondheidsvoordelen schijnt te hebben, maar dan moet je je vaker dan één keer aan dit soort kou blootstellen. Een andere reden is dat dit vooral een makkelijke en veilige manier is om eens lekker over je eigen grenzen heen te gaan. Wat mijn drempel verlaagde dit te ondernemen? Een goede vriend van mij is Wim Hofinstructeur.

IJsblokjes
Voor wie het nog niet kent: in ijsbaden zitten is populair geworden door Wim Hof, a.k.a. The Iceman, die dit al zo’n beetje een halve eeuw doet. Hierdoor is hij in staat geweest om ruim twintig wereldrecords die met extreme kou te maken hebben, op zijn naam te zetten. Enkele voorbeelden hiervan zijn: een halve marathon lopen boven de poolcirkel in alleen een korte broek, bijna twee uur tot je nek in een bak met ijs staan en meer dan 50 meter onder een ijslaag doorzwemmen.

Het idee erachter is dat door de tijd heen onze relatie met de wereld en de natuur om ons heen is veranderd. Wij als mens zijn niet meer gewend om kou te trotseren omdat wij altijd in een warme omgeving zitten of ons warm aankleden. Hierdoor is ons lichaam ‘lui’ geworden en werken diverse fysiologische processen niet goed meer, zoals het beter zelf genereren van warmte en het optimaliseren van ons immuunsysteem. Zijn filosofie is vervat in een methode die zijn naam draagt en bestaat uit een manier van doen en denken die ervoor zorgt dat mensen zich mentaal en fysiek beter voelen. Zijn methode bestaat uit drie pijlers:

  1. Blootstelling aan kou door in ijsbaden te zitten en koud af te douchen. Dit zou ontstekingen remmen en slaap en humeur verbeteren;
  2. Ademhalingsoefeningen. Deze zouden je energieniveau verhogen, stress verlagen en je immuunsysteem verbeteren;
  3. Commitment om buiten je comfortzone te treden.

 

Werkgeluk

Het gaat bij deze methode dus uiteindelijk niet alleen om het meer uitdagen van je lichaam, maar ook om het uitdagen van je geest. Ik doe het koud douchen en de ademhalingsoefeningen al een paar maanden en ik heb gemerkt dat deze methode positieve invloed heeft op mijn (werkzame) leven.

In de eerste plaats merk ik dat ik frisser en helderder aan de dag begin door de koude douche. Ik trek niet in één keer de koude kraan helemaal open, maar doe dit in stapjes waardoor het beter vol te houden is. Hiermee heb ik ook meteen ’s ochtends iets overwonnen, omdat dit in het begin één van de laatste dingen is die je ’s ochtends vroeg wil doen, zeker nu het weer kouder wordt. Hierdoor krijg ik meteen een energieboost en dit gevoel blijft nog best wel even hangen. Ook als ik een drukke dag heb gehad en ik eindig de dag met een rondje hardlopen, dan is de koude douche eigenlijk de ‘winstverdubbelaar’ die voor extra ontspanning zorgt.

In de tweede plaats leer je meer vertrouwen op jezelf omdat je merkt dat je lichaam het gewoon aankan. Als je voor het eerst een ijsbad instapt schreeuwt je hele lichaam om eruit te gaan. Juist door te ontspannen en de kou toe te laten, merk je al vrij snel dat de kou verdwijnt en dat je van binnenuit weer warm wordt. Zeker aan het einde van het ijsbad voel je je warm van binnen omdat je lichaam er vanuit het oogpunt van overleving alles aan doet om je organen warm te houden. Door je open te stellen voor de kou en op je lichaam te vertrouwen leer je loslaten. Hierdoor levert de kou vooral een goed gevoel op en een hoop gelukshormonen (endorfine).

Daarnaast zijn er nog diverse fysieke voordelen: je huid wordt minder droog, je kunt je lichaam beter warm maken én het traint vooral de elasticiteit van de bloedvaten. Hierdoor krijg je een betere bloedsomloop. Omdat dit je slagaders beter ondersteunt heeft je hart het een stuk makkelijker en daalt je hartslag in rust. Hierdoor voel je je rustiger en meer ontspannen, ook tijdens je werk.

Kortom: om goed en ‘lekker’ ons werk te kunnen doen is het belangrijk dat we goed in ons vel zitten, zowel geestelijk als lichamelijk.

Tussen het ijs gaan zitten vergt duidelijk ook commitment om buiten je comfortzone te treden. Dit is een mooie metafoor om dit misschien ook eens op je werk te gaan doen. Zoek bijvoorbeeld eens contact met mensen die je een tijd niet hebt gesproken of doe eens een klus buiten je veilige en bekende omgeving. Wie weet wat het je nog eens oplevert.

Stress en spanning door Corona
Volgens een onderzoek van zorgplatform OpenUp heeft Corona een grote impact op onze mentale gezondheid. Maar liefst zeven van de tien werkende Nederlanders geeft aan last te hebben van stress en spanning. De Coronacrisis is daarmee misschien een extra goede reden om dit eens te proberen!

Ik ga er zeker mee door omdat ik merk dat ik mij er fijner door voel. Omdat ik afgelopen weekend de eerste van de groep was (onder het motto: dan ben je er maar vanaf) zijn ze vergeten foto’s te maken en mag ik binnenkort nog een keer tussen de ijsblokjes.

Als laatste nog een tip van mijn kant: als je het eens een paar weken wilt proberen, bouw het dan gewoon rustig op. Zowel qua duur als qua temperatuur. Succes!

Blog Sander de Boer, interim professional bij Vanberkel Professionals

 

Wil je meer weten over werkgeluk? Kijk dan bijvoorbeeld eens naar het artikel ‘Werktevredenheid is een randvoorwaarde voor werkgeluk’ van onze Vanberkel collega Monique Langbroek op consultancy.nl.

 

 

 

Delen