Van uniform naar business

15 januari 2021

Annecarijn Flens maakte na 17 jaar de overstap van Defensie naar Vanberkel Professionals. Het nieuwe jaar begint zij met een start aan een nieuwe carrière.

“Het is zover! Vandaag begin ik bij Vanberkel Professionals. Best een stap na 17 jaar (voornamelijk) binnen Defensie te hebben gewerkt. Ik kreeg zoveel fijne berichtjes van oud-collega’s waardoor de vraag “Heb ik wel een goede keuze gemaakt?” toch even door mijn hoofd gaat. Mijn vertrouwde omgeving zal ik nu echt moeten loslaten maar dat komt vast wel goed. Al tijdens de sollicitatieprocedure kreeg ik dírect een ontzettend positief beeld van Vanberkel Professionals. Enthousiaste, eerlijke mensen en ook doorpakkers; binnen 1 dag na mijn tweede gesprek had ik een contractvoorstel in mijn mail. Vanaf het eerste contactmoment met Darah over een kennismakingsgesprek tot aan de aanbieding zat slechts 1,5 halve week. Zo snel kan het dus gaan! Die duidelijkheid en snelheid is fijn.

Met gezonde spanning rijd ik vandaag naar mijn nieuwe werkgever. Ik ben benieuwd of ik nog steeds zo enthousiast ben over de organisatie als tijdens mijn sollicitatie. Het bedrijf zit in een klein, gedeeld kantoorpand. Geen overdreven prachtig pand, dat stelt me gerust. Het gaat immers niet om de buitenkant. Op de parkeerplaats kom ik Fallon van HR tegen; “Jij bent vast Annecarijn?” vraagt ze. We maken kennis en we lopen -al gezellig pratend- naar binnen.

Via de mail had ik het programma voor deze dag al ontvangen: de onboarding.
Een dag van 08:45 - 16:45, gevuld met presentaties van verschillende collega’s. Ik weet nog niet of ik daar enthousiast van word, maar dat zal straks blijken. De dag begint met Bob (de directeur) die ons welkom heet. Hij vertelt over de resultaten van afgelopen jaar: de goede en ook de tegenvallende. Het valt me op dat hij heel eerlijk is over wat er nog niet goed gaat en daar zelf verantwoordelijkheid voor neemt. Mooi om die openheid en kwetsbaarheid te zien!

Vandaag krijgen we ook een introductie in, voor mij, allemaal nieuwe systemen: Match-It, Exact,
I-Talent, Sharepoint en VKS. We krijgen introducties van onder andere HR, Bedrijfsvoering en Marketing & Communicatie en Sales. Marysol, de ontzettend enthousiaste Marketing & Communicatie Manager, presenteert trots het nieuwe logo van Vanberkel Professionals.
Haar presentatie krijgt muzikale begeleiding door het geluid uit de aangrenzende kamer waar de directeuren overleg hebben: ze lachen hard. Mijn eerste indruk van dit bedrijf: wát een goede sfeer!

Ik ben nog niet gematcht op een opdracht dus voor mij is het nog een beetje onduidelijk wat ik deze week ga doen. Inmiddels kan ik zeggen dat ik dinsdag, de dag na de onboarding, begonnen ben met het vullen van systemen en ik het e.e.a. aan documentatie heb gelezen. Diezelfde middag ontving ik een mail van Anneke van Zanen-Nieberg: of ik morgen wil meehelpen bij het opstellen een nieuwe offerte. Anneke was mijn directeur bij de Auditdienst Rijk, super leuk om haar hier ook tegen te komen. De dag erna, woensdag, treffen we elkaar in Scheveningen om met z’n drieën het plan voor de opdracht door te nemen.

Op donderdag spreek ik mijn nieuwe leidinggevende, hij verzekert me dat ik echt niet lang ‘op de bank zal zitten’. Dat stelt me gerust! ’s Avonds is er een nieuwjaarsborrel. Ik zie al mijn nieuwe collega’s online. Tijdens die meeting  wordt de onbetwiste winnaar in de Ommetjes-app bekend gemaakt: Bob! Echt kennismaken met nieuwe collega’s zit er nu niet in, maar de online bijeenkomst geeft wel meer beeld bij de open en goede sfeer bij van Vanberkel Professionals. Ik heb er zin in!”

Delen