“Ik koos opnieuw voor Vanberkel Professionals” -Terug op het vertrouwde nest-

15 maart 2021

Vijf jaar geleden begon ik bij Vanberkel Professionals. Ik was 25 jaar en daarmee de jongste medewerker. In 2019 maakte ik de overstap naar KPMG.

Nu ben ik, na twee jaar er tussenuit geweest te zijn, sinds enkele maanden weer aan het werk bij Vanberkel Professionals. De reden om opnieuw voor Vanberkel Professionals te kiezen en hoe de eerste maanden op het ‘oude nest’ mij zijn bevallen, deel ik graag in deze blog.

Overstap naar KPMG

Vanberkel Professionals en ik zijn altijd een goede match geweest. Immers, Vanberkel is een mensgerichte organisatie met een fijne groep ambitieuze collega’s en kent veel dynamiek door de afwisselende interim opdrachten. Dát past bij mij. Over de overstap naar KPMG heb ik destijds dan ook lang moeten nadenken. Voor Vanberkel had ik al bij Deloitte gewerkt, ik wist dus wat ik kon verwachten bij een Big4-kantoor. In 2018 groeide voor mij de wens om het adviesvak beter te leren kennen waarbij de adviestak van Vanberkel Professionals in die periode nog in de kinderschoenen stond. Vanuit KPMG kreeg ik het aanbod om als strategie consultant in de publieke sector aan de slag te gaan. Na veel goede gesprekken besloot ik die stap te maken. Tijdens het afscheid bij Vanberkel zei ik tegen mijn collega’s dat ik binnen een aantal jaar ‘zomaar weer terug zou kunnen komen bij Vanberkel’; een vooruitziende blik.

In die twee jaar bij KPMG heb ik veel kennis en ervaring opgedaan met verschillende onderzoeks- opdrachten voor verschillende overheidsorganisaties. Tegelijkertijd heb ik twee fusietrajecten bij woningcorporaties mogen begeleiden. Het adviesvak bleek alles te zijn wat ik ervan had verwacht. Onderzoek doen waarbij je de opdrachtgever écht helpt met advies op verschillende vraagstukken geeft mij energie. Wel miste ik na een tijdje het uitvoeringswerk, denk bijvoorbeeld aan de implementatie van zo’n advies in de praktijk. Hoe mooi zou het zijn als ik deze uitvoerende werkzaamheden zou kunnen combineren met onderzoeks- en adviesopdrachten? Die mogelijkheid, zo wist ik natuurlijk al, biedt Vanberkel als dienstverlener van interim-en adviesopdrachten.

Terug naar Vanberkel Professionals

Met Vanberkel Professionals als ‘preferred supplier’ voor financiële onderzoeksopdrachten in ‘Perceel 5’ en een groeiend team aan dedicated consultants (met onder andere de ervaren Anneke van Zanen) had de adviestak inmiddels flink aan de weg getimmerd. Vanberkel had al meerdere keren gepeild of ik geïnteresseerd was om terug te komen. Misschien was het weer tijd om met mijn voormalig werkgever om tafel te zitten. Na een lunch met een oud collega die zelf óók was teruggekeerd naar Vanberkel ging het snel. Ik werd meteen gebeld voor een afspraak. Na een fijn gesprek met recruitment en de directie had ik binnen twee dagen een getekende overeenkomst in handen. Natuurlijk was het een voordeel dat we elkaar al goed kenden, maar deze pragmatische aanpak kenmerkt Vanberkel Professionals en is in schril contrast met andere organisaties waar een sollicitatieproces vaak maanden kan duren.

Warm bad

Ik kreeg veel enthousiaste reacties op mijn terugkeer en dit voelde dan ook snel als vanouds. Bij het ophalen van mijn laptop bij een collega van HR thuis, werd er gelijk een vrijdagmiddagborrel aan vastgeplakt om bij te praten. Op de eerste werkdag van december volgde de onboarding waarin je in één dag alles van Vanberkel te weten komt en kennismaakt met de verschillende afdelingen. Voor mij natuurlijk veel herkenning, maar toch interessant. De terugkeer voelde als een warm bad.

Wat mij in de eerste periode na mijn terugkeer meteen opviel, was met name de professionaliseringsslag die Vanberkel heeft doorgemaakt. Dit mag je ook verwachten bij een
sterk groeiende organisatie. Toen ik in 2016 begon waren er zo’n 50 medewerkers, nu is dat aantal ruim verdubbeld. Ondanks deze groei en de professionalisering weet Vanberkel toch vast te houden aan de bedrijfscultuur. Vanberkel kenmerkt zich onder andere door de maandelijkse etentjes en de verschillende bedrijfsuitjes. Dit zorgt ervoor dat de cultuur en het teamgevoel behouden blijft. Helaas hebben de bedrijfsuitjes de afgelopen tijd geen doorgang gehad vanwege de noodzakelijke maatregelen omtrent het bekende virus. Een stip op de horizon helpt dan, in ons geval is dat het bedrijfsuitje naar Lapland in januari 2022! Hier kijk ik écht naar uit.


De eerste weken

De eerste weken heb ik mij vooral bezig gehouden met ‘koffiegesprekken’, interne opdrachten en het schrijven van een offerte voor een adviesopdracht. Daarnaast ben ik intern nauw betrokken bij twee focusteams. In deze teams geven we vorm aan de te volgen strategie; we denken gezamenlijk na over wat we willen bereiken en de manier waarop. Naast het team voor financiële adviesonderzoeken ‘Perceel 5’, zit ik ook in het team ‘Wonen’.  De uitdagingen waar woningcorporaties mee te maken hebben met enerzijds hoge investeringsopgave in nieuwbouw en verduurzaming en anderzijds de financierbaarheid hiervan en het betaalbaar houden van de woningen voor de doelgroep, maakt deze branche voor mij interessant. Al snel was er een interim opdracht gevonden en kon ik aan de slag voor Woonstad Rotterdam. Een paar weken later bleek dat we de door mij geschreven offerte, gegund hadden gekregen. Ik kon dus ook beginnen met deze onderzoeksopdracht. Nu combineer ik dus uitvoerende werkzaamheden met een onderzoeksopdracht; precies dié combinatie waarvoor ik ben teruggekeerd bij Vanberkel!

 

Geen spijt

Concluderend kan ik zeggen dat mijn thuiskomst (want zo voelt het) bij Vanberkel mij enorm goed is bevallen. Heb ik dan spijt van de overstap naar KPMG? Nee. Ik ben dankbaar voor de leerzame tijd bij KPMG en gebruik mijn opgebouwde kennis en ervaring graag om onze organisatie verder te laten groeien, zowel op het adviesvlak als binnen de woningcorporatiesector. Zelf ben ik vanzelfsprekend nooit uitgeleerd en dus kijk ik uit naar mijn ontwikkeling binnen Vanberkel Professionals. Uiteraard met veel mooie opdrachten, zowel binnen interim als advies!

Nieuwsgierig geworden naar een baan bij Vanberkel Professionals?
Overweeg jij ook een dergelijke stap en wil je meer weten over werken als Interim professional en de mogelijkheden bij onze organisatie? Neem in dat geval contact op met Darah Van Der Plas-McGurn, MSc via: 06-22911509 of mail naar: d.vanderplas@vbprofs.nl

Vond u dit interessant?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

Schrijf u nu in
Delen