Data is het nieuwe goud

14 mei 2021

De eerste stapjes kosten altijd moeite. Maar je leert wel lopen.

“Binnen Vanberkel Professionals werk ik als Senior Data Consultant en leid ik ons ‘Expertisecentrum Data’. Samen met mijn collega’s (en vakgenoten) ben ik onze opdrachtgevers in de brede publieke sector van dienst om meer waarde uit hun data te halen. Enerzijds voeren we analyses uit op interne datasets, anderzijds denken we mee over welke externe databronnen relevante inzichten kunnen opleveren voor onze klanten. Ons team vindt het belangrijk om organisaties te helpen met hun informatievoorziening. Want juist dan kunnen zij gefundeerd sturen en beslissingen nemen op basis van relevante data in dashboards. Immers, wanneer je op basis van data stuurt zal je fundamentele waarde uit je data moeten halen. Data is het nieuwe goud!

Aansluiting met organisatiedoelen

Organisaties hebben met allerlei en uiteenlopende vraagstukken te maken. Om een organisatie echt vooruit te brengen, is het belangrijk om IT faciliterend te laten zijn aan de organisatiedoelen. Wanneer je data op een juiste manier met elkaar verbindt, kan een organisatie nieuwe kennis opdoen en grip krijgen op allerlei vraagstukken. Binnen Vanberkel Professionals noemen we dat ook wel ‘Rendement op Data’ (ROD).

Het begint altijd met het vinden van een goede aansluiting met de visie en de organisatiedoelen van de klant, altijd. Dat dit veel vergt is een feit, maar noodzakelijk wanneer je echt van meerwaarde wilt zijn. En, dát wil je natuurlijk. De organisatie heeft immers niets aan talloze mooie dashboards en rapportages wanneer deze niet worden gebruikt door de medewerkers (omdat het niet hun informatiebehoefte vertegenwoordigd). Wanneer dit zich voordoet is er puur naar de mogelijkheden van data gekeken, zonder enige aansluiting met de organisatie(doelen), visie en medewerkers te vinden. Dit kom ik helaas regelmatig tegen. Er wordt dan veel geld gestoken in Business Intelligence, echter blijft het resultaat achterwege.

Die aansluiting vinden wij door in co-creatie met de klant samen te brainstormen over relevante vraagstukken en welke data hiervoor nodig is. In deze brainstormsessies is alles mogelijk en gebruiken we de zin ‘Zou het niet mooi zijn als?’ De woorden ‘ja maar’ zijn verboden in deze brainstormsessies. Alleen door te durven dromen kun je creativiteit aanwenden om tot nieuwe inzichten te komen.

Unieke situaties vragen om een unieke aanpak

Iedere opdracht is uniek. Omdat elke klant(behoefte) verschilt, zijn ook de datasets, de processen en de systemen anders. Fascinerend vind ik dat! Om die redenleveren we áltijd maatwerk, op iedere opdracht. Hierdoor hebben we veel kennis opgedaan en kunnen wij onze expertise weer doorgeven. De thema’s zijn vaak wel aan elkaar gewaagd. Denk bijvoorbeeld aan: ‘data gedreven willen werken’, ‘de bouw van een nieuw dashboard’, ‘de toekomst willen voorspellen’, ‘technologieën als RPA en Process Mining’, ‘een prognosemodel’ of een specifiek ‘data analyse vraagstuk’. Dit leidt tot succesvolle kruisbestuivingen waarbij oplossingen die voor de ene klant gebruikt zijn, ingezet kunnen worden bij een andere opdrachtgever. Wanneer een klant enthousiast reageert op de resultaten die wij laten zien, omdat dit hun organisatie verder helpt, dan geeft dat een onbeschrijflijk goed gevoel.

De eerste stapjes kosten altijd moeite. Maar je leert wel lopen.

Vaak wanneer de eerste stappen met data-analyse gezet worden, focust men te veel op beperkingen. Voorbeelden hiervan zijn: dat bepaalde data niet voorhanden is, de datakwaliteit onvoldoende is, of dat sommige relaties in data vanuit AVG wetgeving niet mogelijk zijn. Kortom; er wordt vooral naar de beperkingen gekeken. Dat is ontzettend zonde. Als je focust op beperkingen kom je nooit een stap verder.

Ik richt mijn aandacht nooit op wat niet mogelijk is, maar juist op hetgeen wél kan. Ik geniet ervan om de vraag achter de vraag te achterhalen en in elke situatie tot een oplossing te komen. Ik begeleid organisaties stap voor stap om meer waarde uit hun data te halen. Dit doe ik door creatief na te denken over de mogelijkheden op korte termijn en welke stappen er nu gezet dienen te worden om op middellange termijn echt te kunnen sturen op data (en beslissingen te kunnen nemen op basis van data). Wanneer dat eenmaal gelukt is geeft me dat echt een kick.

Dat(a) is mijn passie. Dus dat(a)!

Data creëert nieuwe inzichten die organisaties kunnen helpen om te groeien en beter te worden. Dit zorgt er ook voor dat de medewerkers in de organisaties hun werk beter kunnen doen. Mijn geluksmomentje is wanneer ik die glimlach op het gezicht van de klant zie verschijnen als zij zien wat mijn creativiteit hen oplevert. Dát is wat mij voldoening geeft. Dat(a) is dankbaar werk, hoe mooi is dat?

Persoonlijk haal ik ook veel energie uit het bezig kunnen zijn met de toekomst. Welke visie heeft de organisatie en hoe kan goed gebruik en het optimaal benutten van data daarin faciliteren? Met de toekomst bezig zijn is voorruit denken i.p.v. achteruit kijken. Het is proactief reageren i.p.v. brandjes blussen. Dat intrigeert en inspireert mij.
De brainstorm sessies, de positieve benadering, de creativiteit en het durven dromen. Dát is wat mij echt blij maakt.

Wil je ook het goud uit jouw data halen?

Neem contact op met mij via n.ezzamouri@vbprofs.nl of bel met 06-13132122.
Ik vertel je graag over de mogelijkheden.

Collega’s worden?

Tevens zijn we altijd op zoek naar nieuwe data professionals.
Heb jij minimaal een afgeronde HBO opleiding met een IT-component en zo'n 2-5 jaar relevante werkervaring binnen de overheid als BI specialist / consultant?
Of ben jij een Data Scientist met kennis van programmeren in R en/of Python? Voel jij je thuis in een dynamische en ambitieuze organisatie, waar jij zelf jouw loopbaan kan ontwerpen? Dan gaan we graag het gesprek met jou aan!

Vond u dit interessant?

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

Schrijf u nu in
Delen